loading...

Alireza

بازدید : 43
يکشنبه 22 مرداد 1402 زمان : 16:45

علی حاتمی کارگردان برجسته‌ای بود که آثار ماندگارش تنها به فیلم‌هایش محدود نمی‌شد. یکی از مهم‌ترین تلاش‌های او ساخت شهرک سینمایی غزالی در سال ۱۳۵۸ بود. ساختمان‌های شهرک سینمایی غزالی از بناهای اولیه و خیابان لالازار الگوبرداری شده است. خیابانی که بخش اصلی شهر سینما محسوب می شود توسط علی حاتمی طراحی شده است. اما به مرور زمان با ساخت سریال های متعدد، قسمت های بیشتری به آن اضافه شد.

شهرک سینمایی غزالی

این شهرک یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های سینمایی کشور به ‌شمار می‌رود. در آن فیلم‌ها و سریال‌های ایرانی زیادی مانند سربداران، امام علی (ع)، مریم مقدس، انگیلیز بیگ، شب دهم، فرشستان که مرد، شهرزاد و... در آن ساخته شده اند. شهرک سینمایی غزالی زیرنظر صداوسیما می باشد.

شهرک سینمایی غزالی

تاریخچه شهرک

علی حاتمی برای تصویربرداری مجموعه تلویزیونی «هزاردستان» که موقعیت جغرافیایی و شهری اوایل قرن چهاردهم را به تصویر می‌کشد، به لوکیشن خاصی نیاز داشت. به همین ترتیب پروژه ساخت سینما غزالی تهران با همت او و همکاری زنده یاد ولی الله خاکدان آغاز شد. برای این منظور باید مساحتی به وسعت 10 هکتار در حاشیه جاده تهران - کرج در غرب تهران، ساختمان ها، ساختمان های دولتی، مناطق و خیابان های تهران، پوشاک و ... در نظر گرفته شود.

شهرک سینمایی غزالی
حاتمی به ایتالیا رفت و با همراهی یک نقاش ایتالیایی در شهرک چینه چیتا به بررسی اسناد و عکس ها و نقاشی های کوچک پرداخت. سپس با کمک جانی کورتینا، یکی از بهترین دکوراتورهای ایتالیایی، نقشه شهر را ترسیم کرد و ماکت خود را به ایران آورد. پس از انتخاب زمین مناسب، ساخت بنا با مدیریت محمدمهدی دادگو در اسفند 1377 آغاز شد و در نهایت تزئینات مجموعه در سال 1378 مورد بهره برداری قرار گرفت.
جالب است بدانید که تاریخ افتتاح رسمی این مجموعه سال ۱۳۷۳ بود که به مرور زمان بزرگتر شد.

اگرچه هدف اصلی علی جاتمی از ایجاد شهرک سینما ساخت سریال هزاردستان بود، اما بانی مجموعه ای شد که نقش مهمی در تلویزیون ایران داشت.

شهرک سینمایی غزالی

از آنجا که حاتمی در تمام جزئیات وسواس داشت و دقیق بود، شهرک غزالی در اوج دقت و اطمینان و مشابه ایران باستان ساخته شد. مثلاً در زمان ضبط فیلم «بابا شمل» به دلیل دکمه پلاستیکی نقره‌ای رنگ با لعاب متالیک، کار ساخت فیلم متوقف شد و با وجود اینکه دکمه کاملاً فلزی بود، استاد می‌گوید که در زمان قاجار پلاستیکی وجود نداشت و این او را راضی نمی کرد.

همانطور که مسعود جعفری جوزانی در زمان ساخت سریال «در چشم باد» کل مجموعه لاله زار را با بودجه شخصی خود بازسازی کرد.

شهرک سینمایی غزالی

شهرک غزالی به سه قسمت تقسیم می شود

15000 متر مربع تزیینات و بناهای پیش از اسلام برای سریال های مریم مقدس، بشارت منجی استفاده شده است.

تزیینات و بناهای دوران پس از اسلام به مساحت 35 هزار متر مربع که در آن طفلان مسلم، آخرین دعوت، تنهاترین سردار، ولایت عشق و ... فیلم برداری شدند.

تزیینات و بناهای معاصری که در سریال های مدار صفر درجه، کیف انگلیسی، در چشم باد، شب دهم، سرزمین کهن و شهرزاد دیدید 62 هزار متر مربع مساحت دارند.

شهرک سینمایی غزالی

گسترش شهرک سینمایی غزالی

بعد از اینکه بخش‌های مهمی از تهران قدیم در آن ساخته شد. فیلمسازان دیگری بودند که از لوکیشن‌های موجود استفاده کردند یا بخش‌های دیگری را برای فیلمبرداری فیلم‌هایشان اضافه کردند. مثلاً باشتین، کوفه، بیت المقدس و... صحنه هایی از شهرهای دیگر دنیا در شهرک سینمایی غزالی ساخته شد.

شاید جالب باشد بدانید که تیم تولید سریال شهرزاد نه تنها جاده لاله زار و ساختمان هایی مانند هتل بزرگ، سینما تابان و جواهری غازاریان را بازسازی کرده است. بلکه بیش از 30 مغازه جدید در این خیابان اضافه کرده است. دفاتر «روزنامه باختر امروز» و «چاپ بتهوون» نیز از جمله مغازه هایی بودند که در لاله زار زیر این زنجیره ساخته شدند. بازسازی شهرک سینمایی به خیابان لاله زار محدود نشد و بیش از 100 محوطه دیگر به سبک دهه 30 بازسازی شد.

شهرک سینمایی غزالی

سخن آخر

شهرک سینمایی غزالی در غرب تهران در بزرگراه شهید لشکری قرار دارد و فاصله مرکز تهران تا شهرک سینمایی حدود 30 کیلومتر است. ابتدا باید خود را به میدان آزادی برسانید و در جاده مخصوص کرج (بزرگراه شهید لشکری) ادامه دهید. در کیلومتر 15 بزرگراه ویژه پشت کارخانه سایپا، با پرداخت هزینه به جاده 55 بروید.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 40
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 242
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 222
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 575
  • بازدید ماه : 2612
  • بازدید سال : 3720
  • بازدید کلی : 4042
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی